על חרדים, זעזועים ותופעות לוואי

נירה כרמי • 5/9/2017 כניסות

כשקראו לי החרדים לדגל, נחרדתי גם אני ופרסמתי את עובדת כישלונו של הניסיון הקודם להקים בית כנסת הלכתי בשילת. אחד התושבים החדשים (אני מתנצל, אך אינני זוכר את שמו) הגיב מיד באתר המושב והביע את הזעזוע שעבר עליו למקרא דבריי. אשמח להיפגש עמו ולהביע בפניו את הזעזוע העמוק שאנחנו, החרדים לעתיד המושב, עוברים במאמץ לבלום את "סבב בית הכנסת" הנוכחי.
בין התגובות הרבות שנכתבו ונאמרו מאז, נשלחו אלי גם 2 תמונות (לא פחות מזעזעות): האחת: של הריהוט המפלצתי שכבר נרכש, מתוך הנחה שהעניין, משום מה, כבר מנוי וגמור. מי שעדיין לא נחשף לזוועה הזאת, שיבקש מהוועד לצפות בה. אני די בטוח שגם לו מצפה זעזוע לא קל (אפרופו ניסיונות ההרגעה בהצגת בית הכנסת כמוסד חביב וצנוע...)
התמונה השנייה היא של מודעה שפרסם בעל וילה כלשהי בשילת, בה הוא מציג את נפלאותיה, מעלותיה ואת דמי השכירות אותם הוא מבקש. עד כאן הכל בסדר, ואני מאחל לו הצלחה, אך להפתעתי, בין יתר הפיתויים הוא מציין שהמקום "מתאים לציבור הדתי". אם הייתי מהציבור הדתי והייתי חפץ בעסקה, הייתי עושה בוודאי סיור מקדים בשילת, ובסיומו הייתי פונה לאחר כבוד אל המפרסם ושואל: "למה בדיוק התכוונת? מה ביישוב הזה "מתאים לציבור הדתי"? הרי אין כאן אפילו בית כנסת, שלא לדבר על איזה מהם (אני במקרה אשכנזי/ספרדי, ולא כל בית כנסת מתאים לי) מדוע הטעית אותי?" למעט הסיומת המתבקשת "יצאת ________", אני מבקש לשאול אותך, בכל הרצינות: מה בדיוק חשבת לעצמך כשפרסמת את המודעה הזאת? אינני יודע מי אתה, ומצידי תוכל להישאר באלמוניותך, אבל לדעתי, כמי שכבר פרסם והשכיר, כדאי להפריד בין פיתוי אנשים שיבואו (ויכעסו, וילכו, אם לא היו נבונים מספיק לברר מראש את העובדות לאשורן) לבין, תכל'ס, להשכיר את הבית. ואם אתה בכל זאת מתיימר לפרסם למי לדעתך מתאים לגור כאן, מן הראוי לציין במודעה את המשפט: "שילת הוא יישוב חילוני ואינו מתאים לציבור הדתי". זה הנתון הנכון, ואנו עושים כל מאמץ להשאירו ככזה. בואו להצביע "לא" ונמנע גם תופעות לוואי מביכות כאלה, הנובעות מציפיות שיצר הוועד המקומי, שלמרות כוונותיו הטובות ניכר בו שלא הפנים את הלקח ההיסטורי ולא הבין עד כמה חשוב שנשאיר את מקום התפילה הצנוע הקיים על כנו ובמקומו - ונחזור שוב אל ה"שקט החילוני" שלנו.

בברכת חברים, עופר כרמי

הודעות בנושא זה